Az internetezők magánszférájának védelme érdekében lépne fel az Egyesült Államok kereskedelmi felügyelete, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC). Egyes vélemények szerint ezzel a látogatottabb weboldalak ingyenessége is veszélybe kerülhet.
Az elmúlt év decemberében a Kereskedelmi Bizottság nyilvánosságra hozta álláspontját a internetes kereskedelmi reklámokról. Az FTC olyan szabályozást tartana kívánatosnak, mely segítségével az internet felhasználói megszűrhetnék vagy letilthatnák a számítógépükre letöltődő reklámokat.
Célzott reklám
A technikai adottságok lehetővé teszik az interneten tett látogatások nyomon követését, a megtekintett oldalak naplózását. Az így nyert adatok segítségével felépíthető a felhasználó személyes profilja, akár olyan következtetésekkel, melyeket még maga sem ismert saját magáról. A létrehozott felhasználói profil alkalmas a célzott reklámok címzettjeinek kiválasztására a lehető legkülönbözőbb ismertetőjegyek alapján. E reklámokért természetesen magasabb árat kérhet a szolgáltató.
Az internetes látogatások nyomon követésének eszközei a cookie-k és a webjelzők. Annak érdekében, hogy e nyomon követési eszközök az internetes látogatások történetét ne tudják rögzíteni, továbbítani, a használt böngésző program beállításait kell módosítani, esetleg kiegészítő szoftvereket kell alkalmazni. Ezen eljárások azonban az ilyen irányú adatkezelések nem széleskörű ismertsége miatt nem mindennaposak a felhasználók között. A kérdéssel a nyár során már foglalkozott az Európai Unió Bizottsága mellett működő 29. munkacsoport is, melyről bővebben itt olvashat.
Önkorlátozás-szabályozás
Az amerikai tartalomszolgáltatók néhány hónapja önkorlátozásként bevezették, hogy egy, a hirdetéseik mellett elhelyezett ikonra kattintva meg lehet tiltani a személyre szabott reklámok továbbítását. Az FTC álláspontja szerint azonban ez nem elegendő és szakmai vitára bocsátotta a böngészőbe épített olyan rendszer lehetőségét, melynek segítségével egyszerűbben letiltható lehetne a nyomkövetés.
Az ellenzők szerint sok kisebb szolgáltató kénytelen lenne fizetőssé tenni elérését, ha sok látogatójuk letiltaná a jól fizető célzott reklámokat és így bevételeik jelentős részétől elesnének. Sokszor ütköznek az üzleti érdekek személyes adataink védelmével, azonban az elmúlt évek alapján a jogalkotói szándék mind Európában, mind a tengerentúlon az adatvédelem erősítésének irányába mutat.