A globalizáció és az Unió közös piacán eltűnő határok eredményeképpen a reklámok címzettjei mind gyakrabban más ország polgárai, vállalkozásai, szervezetei. Mivel a marketing szabályozás tekintetében a célország előírásai is irányadók, egyre többször felmerülő igény más ország reklámtörvényeinek ismerete. Következő cikkünkben a német elektronikus DM szabályokat és a jogszerű küldéséhez szükséges feltételeket mutatjuk be.
A német jog nem tartalmazza a reklám átfogó és egységes jogi szabályozását, arra elsősorban a tisztességtelen verseny elleni törvény (Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb, UWG) vonatkozó előírásai az irányadóak. Ugyanígy nem található meg a reklám fogalmának jogszabályi meghatározása, csupán a Telemediengesetz (TMG) definiálja a kereskedelmi kommunikáció fogalmát.
Kereskedelmi kommunikáció
A TMG szerint kereskedelmi kommunikációnak minősül a kommunikáció minden formája, mely közvetett vagy közvetlen módon támogatja egy vállalkozás, szervezet vagy iparral, kereskedelemmel, kézművességgel foglalkozó vagy egyéb szabad foglalkozást űző természetes személy árujának vagy szolgáltatásának értékesítését, vagy növeli azok imázsát. Nem minősülnek kereskedelmi kommunikációnak:
- azok az információk, melyek lehetővé teszik a közvetlen hozzáférést a vállalkozások, szervezetek vagy személyek tevékenységéhez, különösen a domain név és az e-mail cím, vagy
- ha az információ az áru vagy szolgáltatás értékesítőjétől független feladótól, ellenszolgáltatás nélkül jut a címzetthez.
Az adatvédelmi törvény
Az adatvédelmi törvény, a Bundesdatenschutzgesetz (BDSG) alapján személyes adatok meghatározott vagy meghatározható természetes személyek anyagi vagy személyes körülményeiről szóló egyedi adatok, melyek reklám küldésének céljára csak az érintett hozzájárulása alapján használhatók fel. A hozzájárulás formája írásbeli, kivéve, ha rendkívüli körülmények indokolják az ettől eltérő formát.
A fentiek alapján a természetes személyek nevét tartalmazó e-mail címek személyes adatnak tekinthetők Németországban is, így az ilyen címzettnek csak hozzájárulással küldhető reklámot is tartalmazó e-mail üzenet.
Indokolatlan zaklatás
Az UWG tartalmazza az indokolatlan zaklatás tilalmát, azaz a címzett kívánságával ellentétes megkeresést. A címzett kifejezett beleegyezése nélkül e-mail útján küldött reklám zaklatásnak minősül. Ugyancsak zaklatásnak minősül, ha az e-mail a feladó kilétének felfedése nélkül hírként kerül kiküldésre, vagy az üzenet nem tartalmaz a további küldés megtiltására szolgáló érvényes elérhetőséget.
Nem minősül zaklatásnak, ha
- a címzett ügyfele a feladónak,
- a feladó saját hasonló termékét vagy szolgáltatását reklámozza,
- a címzett ezt nem tiltotta meg kifejezetten és
- a címzettel közlik a cím felvételekor és a kiküldéskor a lemondás lehetőségét és az arra szolgáló, alapdíjon igénybe vehető elérhetőségeket.
Összefoglalás
A TMG a kereskedelmi kommunikáció tekintetében nem tesz különbséget természetes és nem természetes személyek e-mail címei között, ezért a magyar szabályozásban szereplő, nem természetes személyek elektronikus elérhetőségeire vonatkozó megengedő kivétel nem alkalmazható németországi info@cégnév.de típusú e-mail címekre.
A fenti jogszabályok alapján reklám tartalmú üzenet csak a címzett előzetes és kifejezett beleegyezésével küldhető, azonban fontos megemlíteni, hogy hasonlóan a magyar Eker. tv. szabályozásához a német TMG is megengedő harmadik, független személyektől ellenszolgáltatás nélkül érkező üzenetek tekintetében.