Szűkülő világunk mind közelebb hozza a piac szereplőit egymáshoz. Ennek eredményeképpen egyre gyakoribb, hogy a reklámok címzettjei más ország – akár az Eu-n kívüli – polgárai, vállalkozásai, szervezetei. Mivel a reklám célú megkeresésekre vonatkozó szabályozás tekintetében e célország előírásai is irányadók, egyre többször felmerülő igény más ország reklámtörvényeinek ismerete. Cikkünkben bemutatjuk a svájci direktmarketing szabályozás lényegi elemeit, valamint a jogszerű megkeresés feltételeit.
Reklám fogalma
A svájci jogban a némethez hasonlóan nem található egységes, kodifikált reklámjog, a terület szabályozására vonatkozó rendelkezéseket a magánjog és a kereskedelmi jog törvényei szabályozzák.
A reklám fogalmát a Rádióról és televízióról szóló törvény (Bundesgesetz über Radio und Fernsehen-RTVG) határozza meg: minden nyilvános közlés, ami ellenszolgáltatás fejében árukra vagy szolgáltatásokra irányuló szerződések megkötését segíti elő, valamely dolgot vagy eszmét támogat.
Személyes adat
A svájci Adatvédelmi törvény (Bundesgesetz über den Datenschutz-DSG) fogalom meghatározása szerint személyes adat minden olyan információ, amely azonosított vagy azonosítható személyre vonatkozik. A törvény rendelkezései alapján személyes adat csak az érintett hozzájárulásával kezelhető. A hozzájárulásnak megfelelő tájékoztatáson alapulónak és önkéntesnek kell lennie.
Tisztességtelen verseny tilalma
A Tisztességtelen verseny elleni törvény (Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb-UWG) vonatkozó rendelkezései alapján tisztességtelenül jár el az, aki a címzettek előzetes beleegyezésének beszerzése és a feladó megnevezése nélkül küld tömeges hirdetést e-mail útján.
Reklám küldése
A Távközlési törvény (Fernmeldegesetz-FMG) 2007. április 1-től hatályos módosítása alapján tilos kéretlen tömeges reklám küldése e-mailen, SMS-ben vagy más csatornákon.
Az egyes reklámok feladóinak meg kell határozniuk, és a reklámban közölniük kell egy érvényes címet, ahol a címzettek lemondhatják a további küldeményeket. Meglévő ügyfelek számára azonban küldhető beleegyezés nélkül is reklám, azzal a kitétellel, hogy a megfelelő lemondási cím megadásra került.
A DSG vonatkozó rendelkezései alapján a természetes személy nevét is tartalmazó e-mail címek személyes adatnak tekintendők, így azok bármilyen célú (ideértve a reklámot is) felhasználása csak az érintett tájékozott és önkéntes hozzájárulásával történhet.
Összefoglalás
A svájci szabályozás mind természetes, mind jogi személy tekintetében megköveteli a tömeges reklámkiküldés esetében az előzetes hozzájárulást, kivéve, ha a címzett a feladóval előzetesen üzleti kapcsolatban volt. Amennyiben a reklámüzenet e-mail útján kerül kiküldésre, a feladónak egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, és a levélnek tartalmaznia kell egy érvényes elérhetőséget, ahol a címzett visszautasíthatja a reklámokat.